Salone del Mobilie. Milano ir viena no ievērojamākajām dizaina mesēm pasaulē, kas ik gadu, aprīļa beigās norisinās dizaina mekā – Milānā. Šogad izstāde tika izvietota 24 hallēs, kur kopējā ekspozīcijas stendu platība sasniedza 270 000 m2, piesaistot 370 000 apmeklētāju no visas pasaules. Tostarp arī mūs.
Mēs uz šo izstādi devāmies tieši virtuves funkcionalitātes, dizaina un materiālu izpētes vadīti, tādēļ mūsu uzmanība koncentrējās uz 5 ekspozīcijas hallēm, kas tika prezentētas kā atsevišķa izstāde – Eurocucina 2016.
Tas ko bija patīkami konstatēt, ka lielākā daļa inovāciju un trendu, kas pirms gada tika prezentēti Interzum izstādē Ķelnē (lielākā mēbeļu furnitūras un izejmateriālu izstāde Eiropā) nu jau bija adaptētas mēbeļu ražotāju ekspozīcijās. Tas nozīmē, ka dizains iet roku rokā ar funkcionalitāti, kas ir īpaši svarīgi tādā telpā kā virtuve, kurai mūsdienās pēc pielietojuma principa ir uzlikts vislielākais slogs no visām mājokļa telpām.
Tendence, kas pārsteidza, ja salīdzina ar to, kas pēdējos gados novērots Latvijā, bija stiklotu augšējo virtuves skapju lielā popularitāte – gan veramām, gan bīdāmām durvīm. Tikai ja pie mums tās tradicionāli vairāk lieto ar horizontāliem skapjiem, tad izstādē tie daudzviet bija augsti, vertikāli skapji, ar šauros, tumša alumīnija profilos stiklotām fasādēm. Līdzīga risinājuma bija arī brīvi stāvošas virtuves vitrīnas un zemāki skapji uz metāla kājām. Cerams, ka dizaineri būs šo tendenci novērtējuši un produkts, kam Latvijā ir vērojams noriets, atkal atgūs jaunu elpu.
Vertikālas fasādes aktuālas arī pārējā virtuves dizainā. Lai to varētu apvienot ar efektīvu produktu uzglabāšanu, plaši izmantotas iekšējās atvilktnes, izvelkamie kolonnas skapji un bieži izmantoti arī BLUM Spacetower risinājumi.
Gandrīz ikvienā ekspozīcijas stendā bija integrēta arī virtuves sala, kas pati par sevi gan nav nekas jauns – jaunas bija ēdiena pagatavošanas tehnoloģijas, tvaika nosūcēju modeļi (arī slēptie, virsmā iebūvētie), izlietnes, produktu uzglabāšanas risinājumi, izbīdāmas papildus virsmas un citas funkcionalitātes, kas tika uz un ap to demonstrēti.
Jau kādu laiku novērojama tendence, kas ar katru izstādi sevi apliecina no jauna, ir mēbeļu fasādes bez rokturiem, kurus aizstāj dažādas elektriskās vai mehāniskās atvēršanas sistēmas – BLUM Servo drive, Servo drive Flex (iebūvētai virtuves tehnikai), Tip-on, Tip-on Blumotion u.c.
No materiāliem spilgti dominēja dabīgs akmens vai materiāli uz akmens bāzes, kas tika plaši izmantoti ne tikai galda virsmās, bet arī fasādēs. Protams, tas viss joprojām aktuāli kombinācijā ar dabīgu koku vai dabīga koka imitācijām.
Vēl viena dizaina iezīme, kas parādījās jau 2015. gada Interzum izstādē ir glancētas akrila plātnes un glancētas lakotas plātnes, kas pateicoties tehnoloģiju attīstībai iegūst arvien augstāku kvalitāti, stiklam līdzvērtīgu dekora spīdumu un krāsas dziļumu. Tomēr šī tendence nestāv ne tuvu pilnībā matēto virsmu popularitātei, kas burtiski bija pārņēmusi to ražotāju stendus, kuri izmanto tradicionālas krāsotas vai laminētas kokskaidu plātņu fasādes. Populāra ir šo materiālu kombinēšana gan savā starpā, gan ar akmeni, koku vai stiklu.
Un visbeidzot krāsas – bez atsevišķiem košiem, ekstravagantiem izņēmumiem, arī te joprojām dominēja mierīga krāsu palete, pelēkie, brūnie toņi, silti baltie, dažādi pasteļtoni un melnais. No interesantākiem toņiem aktuāli veci rozā un tumši zilzaļais.
Smart Home kategorijā iespaidīgs šķita Whirlpool stends, kurā tika demonstrētas nākotnes virtuves iespējas, kas Whirlpool sadzīves tehniku apvieno ar IBM Watson pakalpojumu. Watson ne tikai būs kā personīgais asistents, kas pārzinās jūsu virtuves paradumus un plānos jūsu ikdienas procesus, bet arī būs palīgs sabalansētas ikdienas maltītes pagatavošanai, kulinārai jaunradei (piemēram, pārzinot jūsu ledusskapja saturu un no tajā atrodamiem produktiem radot receptes) un spēs pilnībā energoefektīvi pārvaldīt visas virtuves iekārtas.
No AM furnitūra pārstāvētajiem zīmoliem, droši varam minēt BLUM, kas apliecināja sevi kā pasaules virtuves ražotāju izvēli Nr.1. Mazāk, bet pamanāmi tika izmantoti arī KESSEBOHMER un ITALIANA FERRAMENTA produkti un, protams, FRANKE izlietnes un maisītāji.
Katrā ziņā, pēc izstādes apmeklējuma jūtamies gandarīti, ka arī Latvijas mēbeļu ražotājam ir iespēja iet līdzi laikam un piedāvāt savam klientam aktuālāko, jo visus vadošos furnitūras risinājumus esam nekļūdīgi iekļāvuši arī savā sortimentā.